Curtea de Conturi a descoperit grave abateri şi chiar fapte
penale în activitatea primarului municipiului Mangalia, Claudiu Tusac.
În urma auditului financiar pentru anul 2009, reprezentanţii Camerei de
Conturi Constanţa au scos la iveală modul total iresponsabil şi ilegal
în care se cheltuieşte banul public la Mangalia. Controlul a fost
efectuat în perioada 25 octombrie – 12 decembrie 2010.
Potrivit raportului Curţii de Conturi, semnat de directorul Victor
Lucian Borş, pentru anul 2009, la nivelul unităţii
administrativ-teritoriale a municipiului Mangalia, nu a existat buget
aprobat prin hotărâre de consiliu local, fapt datorat disensiunilor
existente între primarul localităţii, pe de o parte şi consilierii
locali, pe de altă parte.
În astfel de situaţii, legea spune că încadrarea cheltuielilor trebuie
să se facă în limita a 1/12 din bugetul anului precedent, respectiv al
anului 2008 în cazul de faţă.
Cum a încălcat Tusac legea
Potrivit Camerei de Conturi, „pentru funcţionarea activităţii primăriei
şi în contradicţie cu prevederile legale, instituţia a efectuat
angajamentele ordonanţările şi plăţile în anul 2009 în baza unui buget
semnat doar de primarul localităţii, Mihai Claudiu Tusac, şi de
directorul general al direcţiei economice, Popa Florea, fără semnătura
consilierului local care îndeplinea calitatea de preşedinte de şedinţă”.
Având în vedere cele prezentate, rezultă că în situaţia neadoptării
bugetului local de către autorităţile deliberative, primarul trebuia să
aplice în 2009 bugetul anului 2008, cu încadrarea cheltuielilor în
limita lunară de 1/12 din bugetul anului precedent.
În aceste condiţii, toate cheltuielile realizate peste limita şi în
afara condiţiilor impuse de lege se consideră deturnări de fonduri.
Astfel, potrivit analizei Camerei de Conturi Constanţa, „valoarea
operaţiunilor care constituie abateri, estimate în baza datelor din
conturile de execuţie ale Trezoreriei Mangalia, este de 4.015.732 lei,
reprezentând plăţi peste prevederile buge-tar legale aprobate”.
„Faptele prezentate mai sus, prin care în anul 2009 au fost angajate,
ordonanţate, lichidate şi plătite sume din fonduri publice peste limita
aprobată prin bugetul din anul 2008, constituie INFRACŢIUNE”, se mai
precizează în raport.
De asemenea, auditul a consemnat că persoana în sarcina căreia s-au
descoperit aceste abateri este primarul Claudiu Tusac. Conform legii,
faptele şi infracţiunile sesizate de Curtea de Conturi se pedepsesc cu
închisoarea de la 1 la 3 ani şi amenzi cuprinse între 5.000 şi 25.000
lei.
„Pentru abaterile constatate, a fost întocmit Procesul verbal nr.
104633/02.12.2010, prin care au fost constatate fapte pentru care există
indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale”, se mai arată
în raport, care a fost trimis spre cercetare şi organelor statelor
abilitate.
Plăţi nelegale de peste 2,7 milioane de lei
O altă abatere gravă descoperită în urma auditului vizează achitarea de
către primărie a subvenţiei energiei termice către SC Rominservices
Therm SA Mangalia. Mai exact, primăria a întârziat să aducă la
cunoştinţa furnizorului de energie termică faptul că, prin şedinţa din 2
februarie 2009, s-a votat micşorarea preţului gigacaloriei, de la 396
lei la 165 lei. Deoarece hotărârea cu pricina nu a fost adusă la
cunoştinţa SC Rominservices, societatea a facturat în continuare cu
preţul vechi.
În aceste condiţii, „municipiul Mangalia a plătit în plus furnizorului
de energie termică subvenţie în sumă de 2.756.647 lei”. „Această sumă
reprezintă plăţi nelegale pentru care, în timpul misiunii de audit s-au
calculat foloase nerealizate în valoare de 178.751 lei”, spune Curtea de
Conturi. Instituţia de control indică drept responsabili pentru această
neregulă pe primarul Tusac, dar şi pe Popa Florea, directorul Direcţiei
Economice a primăriei.
Pază fără bani în buget
Un alt aspect sesizat de Curtea de Conturi se referă la un contract al
Primăriei privind angajarea unei societăţi private de pază, care să
asigure liniştea publică. Potrivit auditului, „achiziţia acestui
contract s-a făcut fără respectarea prevederilor legislative privind
achiziţiile publice”.
Mai exact, contractul atribuit era mult mai mare decât limita prevăzută
de lege, iar în momentul încheierii lui, primăria nu avea resursele
necesare pentru a suporta această cheltuială. Prejudiciul estimat se
ridică la aproximativ 87.000 lei. Conform Camerei de Conturi, această
faptă constituie contravenţie şi se pedepseşte cu amendă între 80.000 şi
100.000 lei.
Polaris, contract nelegal
Şi pentru că vorbim de Primăria Mangalia nu puteam să nu vorbim şi de o
firmă atât de dragă edililor pesedişti. Este vorba despre SC Polaris,
societatea patronată de deputatul Eduard Martin.
Potrivit Camerei de Conturi, la data de 13.11.2008, între Primăria
Mangalia, SC Uranus SA (n.r. – firma care asigura salubrizarea oraşului
până la venirea lui Tusac) şi SC Polaris a fost încheiat un act de
novaţie a contractului de delegare a gestiunii serviciului public de
salubrizare prin concesionare a municipiului Mangalia nr. 35/25.04.
2005.
Prin actul de novaţie încheiat, toate drepturile şi obligaţiile SC
Uranus se transmit în sarcina SC Polaris. Astfel, firma lui Martin
prelua salubrizarea în Mangalia.
Însă, contractul s-a făcut fără respectarea legii, după cum aveau să
constate inspectorii Camerei de Conturi. Pentru că acest contract s-a
făcut cu abatere de la legea privind atribuirea contractelor de
concesiune de lucrări publice, Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a aplicat Primăriei
Mangalia o amendă contravenţională de 70.000 lei, din care instituţia a
plătit jumătate, adică 35.000 lei. Deşi amenda trebuia plătită de cel
care a semnat contractul de novaţie, adică primarul Tusac, plata
sancţiunii a fost efectuată din buget, banii fiind luaţi de la capitolul
„Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică”. Acest aspect este „contrar
prevederilor art.25 din Legea 273/2006 referitoare la destinaţia precisă
şi limitată a cheltuielilor prevăzute în capitole şi articole”, se
arată în raport.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentarii